tisdag 3 juli 2012

The Garden of the Gods by Gerald Durrell

Gerald Durrell har skrivit tre böcker om sin barndom på den grekiska ön Korfu. "Min familj och andra djur", "Birds, beasts and relatives" samt den här "The Garden of the Gods". Det är tre trevliga och roliga böcker som handlar om tre saker: Geralds stora och tidiga djur intresse och de djur han till sin familjs förskräckelse släpar med sig hem till villan, hans excentriska familjs öden och äventyr samt det intressanta och varierade umgänge de höll sig med.  En del skildringar av livet på ön Korfu och sånt som bara kan hända på Korfu finns också med.

Gerald var 10 år gammal och yngst i en familj bestående av mamma (änka), Larry 23 år, Leslie 19 år och Margo 18 år. Gerald ägnade större delen av sin vakna tid åt att hitta och studera så många olika sorters djur och insekter som bara möjligt. Han tar även med sig en ansenlig mängd djur hem. Denna vana är det bara hans mamma som har överseende med och det måste medges att hans djur ställer till det för resten av familjen i bland. Larry (författaren Lawrence Durrell) ägnar sin tid åt att skriva, gnälla på familjen samt till att bjuda diverse udda individer hem till dem. Leslies stora intressen är skjutvapen och jakt. Margo är intresserad av dieter, skönhetstips och killar. Mamma är medlaren i familjen som lagar mat, står ut med den ena konstiga gästen efter den andra och på något sätt lyckas guida sin familj genom tillvaron.

Första gången jag läste den här boken var när jag var i tonåren. Det var mormor som lånade den och "Min familj och andra djur" till mig. Jag tyckte om dem redan då och hittade sedan fler böcker av Gerald Durrell på olika bibliotek. Jag lyckades senare hitta ett eget exemplar av boken någonstans. Nu var det flera år sedan jag läste den och även om jag inte tycker lika mycket om den som jag gjorde då så är det fortfarande trevlig läsning.

Jag kan inte hitta någon som säljer bara den här boken, men på Bokus eller Adlibris kan man köpa alla tre böckerna i en tjock bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar