tisdag 21 augusti 2012

En dag av nåd av Nils Bolander

Det här är den nionde och sista av Nils Bolanders diktböcker. Den gavs ut postumt år 1960. Jag äger tyvärr inte den här boken heller men jag lånade den på Stockholms stadsbibliotek. Jag skulle verkligen önska att jag hade ett ex av den här boken för det är av mina favoriter. Här finns så många av mina favoritdikter att det vore enklare att citera en av de få dikter jag inte tycker om i den här boken än det var att välja ut en favorit men till slut valde jag "En dag av nåd".

En dag av nåd

Liksom en glödlampas sköra tråd
brinner bländande
innan den brister,
låt mig få leva en dag av nåd
värmande, tändande.

Läxan Du lärde mig stava på
skall jag minnas,
så länge jag lever:
även i sjukrummets gråaste grå
lät Du Dig finnas.

Nere på botten av plågans brunn
var Du mig nära
i dina löften,
räckte min torra, försmäktande mun
vatten att tära.

Ännu en arbetsdag, svalvingebråd,
brinnande, bländande
lät Du mig smaka.
Låt mig få leva den dagen av nåd,
värmande, tändande.

Nils Bolander

Den här boken innehåller även dikterna:
annorlunda, något av..., in memoriam, bägare, "närmare, närmare", undret, efter förtjänst, korset blommar, klippa, att leva, ett barn, trofasthet, för din sommars skull, lågor, ad  utrumque, en hejdlös kärleks stora välbehag, söndag, läkedom, ensam, sådan är min Herre, förlorad son och att tacka.

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar