onsdag 15 augusti 2012

Victoria: drottning med tiden av Herman Lindqvist

Nu när jag håller på att läsa böcker om Victoria så kan jag ju inte hoppa över Herman Lindqvists bok. Den här boken kunde jag tyvärr inte låna hem till min läsplatta så jag fick helt enkelt vänta tills biblioteket var öppet och låna den där. Jag var inte intresserad av att köpa den. Jag köper sällan böcker som jag inte har läst och är säker på att jag vill äga och läsa om. Det skulle bli för dyrt och dessutom ganska svårt att förvara alla böcker om jag skulle köpa alla böcker jag vill läsa. Om du vill köpa den så finns den hos Adlibris eller Bokus.

Den här boken handlar om Victoria, men den börjar långt innan Victoria föddes med att Herman Lindqvist redogör för hennes släkthistoria. Det här är en faktaspäckad skildring. Man får veta massor om Victorias släktträd och Herman Lindqvist framhåller hur unik Victoria är på många sätt. Släkthistorian varvas med en uppväxtskildring som innehåller många olika anekdoter. De delar som handlar om Victorias liv är till stor del baserade på Herman Lindqvists intervjuer med Victoria. Hon har sedan har fått läsa igenom boken innan den gavs ut.

Den är skriven på ett helt annat sätt än både Johan T Lindwalls böcker och Catarina Hurtigs bok. Den här är mer av en faktabok. Den enda skillnaden från Herman Lindqvists andra böcker är att den han skriver om fortfarande lever. Boken känns trovärdig och innehåller inte skvaller. Det är en redogörelse för Victorias liv till och med förlovningen med mycket fakta och en del anekdoter som bryter av och gör den mer personlig.

Jag tyckte att den här boken var intressant och den känns trovärdig. Om du är intresserad av fakta om Victoria och hennes släkt så rekommendera jag den.

Kåserier av Herman Lindqvist:
Brödrafolkens fel
Caramba! säger dom aldrig
Europa är vi allihopa
Gallfeber
På landet i Paris
Tacka katten för det

Faktaböcker av Herman Lindqvist:
Kungliga frierier

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar