söndag 30 september 2012

Alla monster måste dö av Magnus Bärtås och Fredrik Ekman

Jag har länge varit nyfiken på Nordkorea och när jag råkade få syn på den här boken på en av bibliotekets boksnurror så bestämde jag mig för att låna den. 

Hela titeln på den här boken är Alla monster måste dö - gruppresa till Nordkorea ett reportage. Boken handlar precis om detta. Magnus och Fredrik åker med på en gruppresa till Nordkorea. Det blir en helt surrealistisk upplevelse och här skildrar de resan där de ständigt följs av"guider" (väktare) som föser dem från den ena platsen till den andra. De får aldrig gå någonstans på egenhand och hela resan blir de filmade. Filmen får de sedan köpa när resan är slut för att ha som minne. 



Nordkorea verkar vara ett helt galet land  med sin egen logik där allt är kulisser och propaganda till en så stor utsträckning att man undrar vem som vet vad som är sant. Vid ett tillfälle står guiden till exempel framför ett berg som enligt henne alltid var snöklätt. Det enda problemet var att vid detta tillfälle så var berget inte snöklätt. När någon i gruppen påpekar detta upprepar hon bara att berget alltid är snöklätt. Om man kan ljuga om något som är så uppenbart osant så undrar vad mer de ljuger om... Hur håller man isär sanningen från propagandan i en sådan miljö.

Boken innehåller även en intressant skildring av hur Nordkoreas president lät kidnappa ett par av Sydkoreas stora filmregissörer och tvinga dem att jobba åt honom. 


Jag tyckte att den här boken var intressant. Den ger en inblick i den officiella bild av landet som Nordkorea vill att turister ska få även om vi inte får se in bakom kulissen. För den som vill se in lite bakom kulissen rekommenderar jag "Inget att avundas" av Barbara Demick.


Andra böcker om Nordkorea:
Pyongyang av Guy Delisle
Inget att avundas - Vardagsliv i Nordkorea av Barbara Demick
Käre ledare - min flykt från Nordkorea av Jang Jin-sung
Ambasaden i Paradiset av Lovisa Lamm
Nordkorea - mot välfärd under krigshot av Jan Löön
Gud är inte död - inte ens i Nordkorea

Jag lånade som sagt den här boken på biblioteket men man kan köpa den inbunden på adlibris eller som pocket på bokus. Den finns även som e -bok både på adlibris och bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar