måndag 29 oktober 2012

Det ordnar sig, Lotta av Merri Vik


Det här är en av de sista Lotta-böckerna, nummer 45 av 47 i ordningen tror jag. Jag tyckte jättemycket om Lotta-böckerna när jag växte upp och jag hade många av dem, lånade andra och köpte många på Loppis/second hand. Redan då tyckte jag bäst om böckerna runt mitten av serien bok 11 - 30, men de allra sista böckerna i serien var mycket svåra att få tag på och jag har inte läst alla. Så igår hittade jag den här boken för 10 kr i en second hand butik. Jag köpte den så klart genast, med baktanken att jag skulle donera den till min syster som tyckte ännu mer om Lotta-böckerna än jag, men innan jag gav bort den så läste jag den.

Den börjar väldigt pladdrigt. Med att Lotta som fått ledigt från sina studier en vecka innan Paul åker tåg hem. Sedan köper Lotta gran och blir osams med en ung man när hon ska köpa granen. Denna unga man visar sig vara hennes pappas nya assistent. Allt på typiskt Lotta manér. Lottas gamla klasskompis Mick ordnar en gala för att samla in pengar till medicinsk forskning och Lotta och Giggi hjälper till att organisera skramlandet. Lotta leker äktenskapsmäklare. Hon ska försöka få en intervju med en känd dirigent. Hon lyckas inte men det blir ganska bra ändå. Över påsk vinner Lotta en resa till Dalarna. Tyvärr ska Paul bort med jobbet och kan inte följa med så det blir Lotta och Giggi som åker.

Trots att Lotta har blivit äldre så är det här en typisk Lotta-bok. Segare och pladdrigare än de bästa böckerna men okey, snabb läsning. Varför författaren brydde sig om att gifta bort Lotta med Paul i så unga år förstår jag dock inte. Hon får ägna en hel del uppfinningsrikedom åt att "trolla bort" honom för han är nästan helt osynlig i boken och inget intressant händer någonsin Lotta när han är med... (Det är väl därför han så sällan är med.)

Det här var en okey Lotta-bok. Om du har läst andra böcker i serien så vet du vad det innebär. Jag tror inte att ungdomar i dag skulle uppskatta den (unga som har läst och tyckt om den får gärna rätta mig) mina yngre släktingar har inte alls förstått sig på dem i alla fall utan målgruppen är nog snarast nostalgiläsare som jag.

Lotta-böcker som jag läst i utgivningsordning:
1. Det är Lotta, förstås!

2. Ja, se Lotta!
3. Lotta är sig lik
4. Skärp dig, Lotta!
5. Lotta slår till
6. Fara på taket, Lotta!
7. Vilken skiva, Lotta!
8. Skriv upp det, Lotta!
9. Rena snurren, Lotta!
10. Se dig för, Lotta!
11. Bra gissat, Lotta! 
12. Platt fall, Lotta!
13. Rena mörkret, Lotta! 

14. Hejda dig, Lotta!
15. Full fart, Lotta! 
16. Arma Lotta!
17. Vilken fullträff, Lotta!
18. Håll masken, Lotta!
19. Lotta i topp
20. Var glad. Lotta!
21. Vilken vals, Lotta!
22. Festligt, Lotta!
23. Vilken tur, Lotta!
24. Alla tiders Lotta
25. Rena karusellen, Lotta!
26. Ge aldrig upp, Lotta!
27. Mitt i prick, Lotta!
28. Lotta går till sjöss
29. Det spökar, Lotta!
30. Lotta går till väders
31. Heja Lotta!
32. Toppen, Lotta!
33. Fyndigt, Lotta!
45. Det ordnar sig, Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar