söndag 9 december 2012

Krubban i Krokum av Kerstin Arthur-Nilson

Jag har börjat läsa igenom alla julböcker som jag har i min bokhylla. Krubban i Krokum är den andra julboken som jag läser. Den är uppbyggd av 24 kapitel och tanken är att man ska kunna läsa ett kapitel om dagen i adventstid.

I det lilla samhället Krokum behöver kyrkan en ny julkrubba efter att den de haft tidigare har fallit i bitar. Efter hetsig debatt i kyrkan går uppdraget med en rösts majoritet till konstnären Svante Olausson. Svante flyttade till Krokum tillsammans med sin familj för fyra år sedan. De bor på en gammal gård där de har får och Svante har ett krukmakeri. Familjen består av Svante och hans fru Kajsa 14-åriga Katarina, 8-åriga tvillingarna Per och Pål samt bebisen Fia. Det är ett hus där det alltid händer något. Svante tar sig an uppdraget att göra en julkrubba med stort allvar. Han har inte gått i kyrkan mycket under sitt liv, men nu hittar han en gammal bibel på vinden och rådgör med prästen Hans för att krubban ska bli helt rätt.

Katarina får extrajobb under julen på Holger hemtjänst. Den enda nackdelen är att hon tvingas jobba tillsammans med sin hopplöse klasskamrat Sven. Det visar sig dock att Sven inte är så hopplös som hon trott och Katarina lär sig massor av Holger när hon får följa med honom och hjälpa olika personer runtomkring deras by. Där tvillingarna är händer det alltid saker. Inte minst när Pål hittar en flicka som han förlovar sig med och sedan ska hitta en present till henne. Det är någon som stjäl mat från olika personer i byn och det verkar som om någon bor i Olaussons fårhus. Till råga på allt får Svante röda hund. Hur ska julkrubban nu hinna bli färdig i tid?

När jag var i 9-årsåldern läste pappa den här boken högt för mig och mina syskon. Då tyckte jag inte om den. Jag tror att jag inte riktigt förstod mig på den. Nu tycker jag att det är en småtrevlig bok. För att inte vara kristna är familjen Olausson väldigt kunniga i både bibeln och söndagsskolesånger. Allting slutar bra för alla och försoning kommer till byn.

Andra julböcker:
Barnböcker:
Den första julen av Anders och Birgitta Johansson
Den magiska julstjärnan av Kristina Reftel
De vackraste julsagorna av Elsa Olenius
Julen i mitten av Gun-Britt Holgersson
Jul i stora skogen av Ulf Stark
Löftesträdet av Geraldine McCaughrean

Böcker för vuxna: 
All I Have to Give av Melody Carlson
Christmas in Harmony av Philip Gulley
The Christmas Scrapbook av Philip Gulley
Visst är det jul igen! av Rickard Fuchs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar