tisdag 4 december 2012

Löftesträdet av Geraldine McCaughrean

Jag har bestämt mig för att läsa igenom de julböcker som jag har i min bokhylla. Vid min första snabba genomgång hittade jag 11 stycken för barn och jag har då inte tagit tittat bland mina vuxenböcker ännu och det kan finnas barnböcker som jag har glömt bort. Vi får se hur många av dessa som jag hinner läsa innan jul. Först ut är löftesträdet av Geraldine McCaughrean. På engelska heter den "The Jesse Tree" och finns på adlibris och bokus som dock inte tycks ha den på svenska. Den finns på svenska på gospelcenter i Stockholm och på bokia.

I medeltida kyrkor hade man tydligen ofta ett löftesträd, ett slags släktträd över Jesu familj. Den här boken har en ramberättelse där en tjurig gammal snickare håller på att göra ett löftesträd till en kyrka. Varje dag snidar han ett nytt föremål till trädet och varje dag kommer en liten pojke in och övertalar honom att berätta berättelsen om dagens föremål.

Sol och måne - Skapelseberättelsen
Frukt - Adam, Eva och syndafallet
Arken - Noas ark
Kamel - Abraham
Bock - Isak
Stege - Jakob och Esau
Josefs rock - Josef
Bägare - Josefs drömmar räddar Egypten
Piska - Moses och uttåget ur Egypten
Kärve - Rut
Oljekrus - Samuel
Slunga - David
Pelare - Salomo
Korp - Elia
Murslev - Nehemja
Plog - Jesaja
Björn - Elisa
Lejon - Daniel
Val - Jona
Sjuarmad ljusstake -Bud om att Johannes och Jesus ska födas
Skrifttavla - Johannes föds
Barn i krubban - Jesu födelse
Herde med får - Jesu födelse
De vise männens gåvor - De vise männen och Herodes
Ängel - änglarna i berättelsen om Jesu födelse
Stjärna

Det är en okey bok, men det är verkligen en KORT version av de olika personernas berättelse man får här och de betonar att Jesus var fullbordan av Guds plan. Idén är intressant även om jag kanske hellre skulle läsa ramberättelsen och sedan berätta de bibliska berättelserna själv.

Andra julböcker:
Barnböcker:
Den första julen av Anders och Birgitta Johansson
Den magiska julstjärnan av Kristina Reftel
Julen i mitten av Gun-Britt Holgersson
Jul i stora skogen av Ulf Stark
Krubban i Krokum av Kerstin Arthur -Nilsson
De vackraste julsagorna av Elsa Olenius

Böcker för vuxna: 
All I Have to Give av Melody Carlson
Christmas in Harmony av Philip Gulley
The Christmas Scrapbook av Philip Gulley
Visst är det jul igen! av Rickard Fuchs

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar