tisdag 8 januari 2013

Lotta slår till av Merri Vik

Det här är den femte Lotta-boken. Den gavs ut för första gången år 1960. Höstterminen har precis börjat och efter att ha pluggat extra på sommarlovet har Lotta sluppit gå om ett år. Hon hoppas nu på ett år utan misstag och slarv. Tyvärr blir det inte riktigt så...

När de kommer till bokhandeln för att köpa skolstartsmaterial så ber bokhandelns ägare, som är en avlägsen släkting till Lotta, henne och Giggi att hoppa in och hjälpa dem eftersom de hade sjuk personal och många kunder. Det går alldeles utmärkt tills en busspojke som Lotta sagt till hämnas genom att byta kännetecken på ett par paket. Lotta och Giggi befinner sig i en hektisk jakt på paketens ägare för att hinna ställa allt till rätta innan en litteratur professor får en bok om strömming i födelsedagspresent i stället för en poesibok.

I skolan lyckas Lotta tyvärr inget vidare i sin föresats att vara en stjärnelev och när hon återigen varit ouppmärksam på lektionen flyttar hennes klassföreståndare fram henne till platsen precis framför katedern. Lotta har dock en plan för att komma där i från så fort som möjligt.

Lottas förmåga att vinna vänner var hon än går fram visar sig återigen när hon bli vän först med Berra, som spelade henne sprattet med böckerna, och sedan med den sure och snåle patron Larsson. Hon lyckas till och med sälja Lotter för 1000 kr till honom något som ingen trodde att hon (eller någon annan) skulle kunna lyckas med, Lotta får dock göra honom en gentjänst och passa hans syskonbarn en dag. Men det ska väl inte vara några problem att passa ett barn en dag eller...

Det här är inte en av de böcker som jag hade eller ens läste under min uppväxt. Det är en ganska typisk småtrevlig Lotta-bok, men jag irriterar mig lite på att Lotta är så säker på att kunna övertala vem som helst till vad som helst och att hon faktiskt lyckas med det.

Jag köpte mitt exemplar av den här boken på Myrorna för 10 kr. Så om man är intresserad av att köpa dem rekommenderar jag att man letar i second hand affärer. På Marikas bokdagbok kan man läsa mer om Lotta-böckerna.


Till min stora glädje har dessa böcker getts ut igen både som ebok (bokusadlibris) och häftad (adlibrisbokuscdon).

Lotta-böcker som jag läst i utgivningsordning:
1. Det är Lotta, förstås!
2. Ja, se Lotta!
3. Lotta är sig lik
4. Skärp dig, Lotta!
5. Lotta slår till
6. Fara på taket, Lotta!
7. Vilken skiva, Lotta!
8. Skriv upp det, Lotta!
9. Rena snurren, Lotta!
10. Se dig  för, Lotta!
11. Bra gissat, Lotta!
12. Platt fall, Lotta!
13. Rena mörkret, Lotta!
14. Hejda dig, Lotta!  
15. Full fart, Lotta! 
16. Arma Lotta!
17. Vilken fullträff, Lotta!
18. Håll masken, Lotta!
19. Lotta i topp
20. Var glad. Lotta!
21. Vilken vals, Lotta!
22. Festligt, Lotta!
23. Vilken tur, Lotta!
24. Alla tiders Lotta
25. Rena karusellen, Lotta!
26. Ge aldrig upp, Lotta!
27. Mitt i prick, Lotta!
28. Lotta går till sjöss
29. Det spökar, Lotta!
30. Lotta går till väders
31. Heja Lotta!
32. Toppen, Lotta!
33. Fyndigt, Lotta!
34. Full rulle, Lotta!
45. Det ordnar sig, Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar