lördag 2 februari 2013

Det skulle bli så bra : euron och hotet mot demokratin av Björn Elmbrant

Jag har tidigare läst "Europas stålbad" av den här författaren. Det här är en bok om samma ämne men uppdaterad till år 2012.

Som titeln på den här boken säger så handlar den om hur eurokrisen har lett till en kris för demokratin i de länder som hamnat i ekonomisk kris och i förlängningen för de andra EU-länderna. Här tycker jag att Björn Elmbrant har en poäng. Det är tydligt att de demokratiskt folkvalda får ta ett steg tillbaka och släppa fram andra krafter när ekonomin krisar och brandkårsutryckningar "måste" göras. Jag har också funderat över varför politikerna tycks vara så rädda för marknaden och varför EU ledarna aldrig tycks agera innan en kris utan bara reagera när krisen redan är ett faktum. Det är alarmerade att demokrati får ta ett steg tillbaka för ett tjänstemannastyre.

Elmbrant tar också upp hur hela Europa står inför en nedmontering av välfärdssystem som man inte längre kan finansiera. Man har hel enkelt lovat sina medborgare mer än man kommer att kunna hålla och vi kommer att behöva närma oss det amerikanska systemet där medborgarna själva finansierar en större del av sin välfärd. Jag har tidigare läst "Dagbok från USA" av Karl-Henrik Pettersson. I den boken beskriver han hur USA har nått vägs ände med sitt system och hur de kommer att behöva förändra det för att få ett rättvisare och mer konkurrenskraftigt samhälle. Det verkar lite som om inget av dessa två system fungerar helt och jag undrar om USA och Europa kommer att närma sig varandra om USA inför mer gemensam välfärd typ Obama care och Europa tvingas montera ned endel av sin välfärd.

Man får även en uppdaterad bild av Eurokrisen med nedslag i några av krisländerna. Vi får bl.a. möta några personer från bl.a. Grekland och Spanien och se hur de har påverkats av krisen. Om man vill läsa mer om bankerna och Europas ekonomi så har Andreas Cervenka skrivit en bok som heter "Vad är pengar?"

Den här boken var intressant, men jag är glad att jag lånade den och inte köpte den. Det är ingenting jag behöver äga och jag tror knappast att jag kommer att vilja läsa om den.

Eftersom förlagen har infört en karenstid på e-böcker som gör att biblioteken inte kan låna ut e-böcker förrän de är ca 6 månader gamla, så lånade jag den här boken som inbunden bok på biblioteket. Om man vill köpa den så finns den både som ebok och fysisk bokadlibris och bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar