söndag 24 februari 2013

Trollkarlen från Oz av L. Frank Baum

Jag läste den här boken för första gången när jag var lite för stor för att läsa den som en barnbok och för liten för att se den från ett mer vuxet perspektiv. Jag tyckte alltså att den var för barnslig för mig. Nu lånade jag den på biblioteket som en stor tung jättefin bok illustrerad av Robert Ingpen. Boken är verkligen fin och jag gillar illustrationerna, men den är så tung att den knappast är något man vill släpa runt med i ryggsäcken. Jag skulle dock gärna ha den i bokhyllan. Man kan köpa den i den här upplagan från Bokus och Adlibris. Om man kan tänka sig att läsa den på engelska så kan man ladda ner den gratis till sin läsplatta från projekt gutenberg eller gratis som inlästbok från librivox. Det går även att köpa den på engelska från bokus eller adlibris.


Dorothy bor hos farbror Henry och tant Em i Kansas när en cyklon en dag kommer och tar med sig hela huset med Dorothy och hennes hund Toto i. Huset landar rakt på den onda häxan Östan i landet Oz och dödar henne. Småttingarna som bor i landet blir överlyckliga över att slippa den onda häxan, men Dorothy vill komma hem till Kansas igen och ingen tycks veta hur det ska gå till. Så hon bestämmer sig för att gå till den store trollkarlen av Oz för att få hjälp. På vägen möter hon och får sällskap av Fågelskrämman som följer henne för att han vill att trollkarlen ska ge honom en hjärna. Sedan möter de Plåtmannen som följer med för att han vill få ett hjärta och det fega lejonet som vill ha mod. Tillsammans beger de sig mot smargadstaden Oz. På vägen möter de flera faror men de klara sig hela vägen fram. Mötet med trollkarlen går dock inte som de tänkt. Trollkarlen säger att han inte kommer att hjälpa dem om de inte dödar den onda häxan så de fyra vännerna ger sig motvilligt i väg igen. Innan de får sina önskningar uppfyllda hinner de vara med om många äventyr.

Jag läste den här boken för första gången när jag var i tonåren och set var helt fel ålder att vara i när man läser den. Jag var för stor för att uppskatta den på ett barns sätt och ännu inte stor nog att läsa den som en vuxen. Jag tror att det fortfarande färgar min läsning även om jag tycker mer om den idag än jag gjorde då.

Andra böcker illustrerade av Robert Ingpen:
Jorden runt på 80 dagar av Jules Verne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar