lördag 9 februari 2013

Valda dikter av Nils Bolander

Den här boken gavs ut för första gången år 1952. Den innehåller inga nya dikter utan är ett urval av dikter bland de dikter som Nils Bolander hade publicerat ditintills. Den innehåller dikterna:
I
advent, för en underbar stjärnas skull, Guds ljusaste glädje, ett ark papper, också detta år, de lånade krubba, helig vår, bön om sommaren, tält, när det skymmer,
II
en enkel rörflöjt, förkunnare, tvångsutskriven, under dessa valv, en enda fast punkt, kyrkogångsgummorna, Guds spelemän, psalm om hunger, passionspsalm, psalm om det eviga livet,
III
svarsbrev, svaret, kristendomen var ett örnevangelium, kristendom - för andra, lära och liv, tusen gånger har jag velat fly, "följen mig!", dödsruna, rödpenna, lagom, Guds spelare, till en kyrkobesökare, oss hör framtiden till,
IV
skapelsens krona, tre berg, död dag, du som är blott femton år, det största, Herre, du skall tala, fackelmänniskor, lyckan, Sackeus, broder hjälplös, då talar Herren, Herren,
V
längtans fåglar, jag kan inte, det stilla, väl den ödmjuka, det svåraste, en demokrat, folk av den bråkiga sorten, brobyggare, därtill äro vi födda, bara, mor, far och son, barn och gamla, våren, förlåt!, en diktardröm

Bön om sommaren

Som, julidagen förbrinner
i dofter, färger och sång,
så låt mig, Herre, förtäras
under ditt heliga tvång!

När åskorna dundrar och dånar
och dagen står oväderskall,
lär mig som blommorna dricka
hälsa ur slagregnens fall.

I insjöns blanka ruta
speglar sig strömolnens färd.
Så ville mitt öga få spegla
de eviga synernas värld.

Nu spelar en ensam fågel
i aftonens silvergrå.
O, låt mig som taltrasten sjunga,
när skymningen faller på.

Min Gud, som får öde marker
att blomma, dig beder jag:
Förvandla mitt hjärtas vinter
till slösande sommardag!

Nils Bolander

Det här är en trevlig samling som innehåller många bra dikter av Nils Bolander. Den är indelade i fem avdelningar med (tror jag) något försök till att sätta dikter med liknande tema i samma avdelning. Jag förstår mig inte riktig på indelningen, men dikterna är ju lika bra ändå. Den här boken går inte att köpa ny, men man kan ha tur och hitta den på antkvariat/second hand affärer. Jag har två exemplar av den och säljer den ena om någon är intresserad. Om du vill ha ett smakprov på Nils Bolanders dikter kan du köpa går i dag i morgon som är en samling av hans dikter och som fortfarande finns i bokhandlarna.

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.

Nils Bolanders diktböcker (om du trycker på länken kommer du det jag skrivit om boken.):
Under öppnad himmel, 1933
I stenbrottet, 1934
Psalm och svärd, 1936
Stormen och trädet, 1939
En enda fast punkt, 1943
Svaret, 1948
Valda dikter, 1952
Tom hand, 1953
Kyrkstöt, 1958
En dag av nåd, 1960 (utgiven postumt)
Nya valda dikter, 1964
Korset blommar : en antologi dikter, 1976
Dikter i urval, 1979
ändå måste jag gå: De mest älskade dikterna, 2002
i går, i dag, i morgon, 2012

1 kommentar:

  1. Hörde idag en fin recitatation av en av Bolanders dikter. Stark upplevelse!

    SvaraRadera