fredag 15 mars 2013

Korset blommar av Nils Bolander

Korset blommar är en diktsamling av Nils Bolander som gavs ut år 1976. Jag har inte den här boken utan lånade den på Stockholms stadsbibliotek.Den här boken innehåller dikterna: korset blommar, kärleken segrar till sist, genklang, fribrytare, den enda vägen, dörren, en sandwich-man, tiggare, sju män, svindlare, fråga och svar, han dog av för litet hjärta, något av, "Upprorsmän, stig fram!", "Uppståndelse! Uppståndelse!", till en motståndare, brevet, en vän, min bön, jag hade räknat, oro, "Soffa-grupp", sådana dagar måste ju komma. då sa jag, det är synd, Kerstin frågar, kärleksbrev, kvarter evangelium, försiktighet, undret, bägare, du har tid, hans ögon, "Se dig ej tillbaka!", skrothandlare, fiskelycka, trasiga redskap, här är jag, vårvisa, som en pärlgrå fågeldrill, valborgsmässa, min sorlande midsommarvärld, sommar, läkedom, november, längtans fåglar, mot jul, bön i jultid, julpsalm, julottam på knä, Bethlehem steel coeporation, nu gäller det, kvällen är av sånger full, törnekrona, hälsning i himlafönstret, "Vågar du?", i Kristi grepp, de som leva Kristus nära, Herrens krig och trons vila.

Sådana dagar måste ju komma

Sådana dagar måste ju komma -
de onda dagarna:
vassa isdagar,
råttgrå disdagar,
horisontlösa,
rymdlösa,
klanglösa.

Sådana dagar då allting
sammangaddar sig mot en,
när besvikelserna
klampar fram
i slutna led
och bekymren
har maj-demonstration
på torget.

Sådana dagar måste ju komma -
men på den dagen
får vi hålla oss nära
honom
som förvandlade
den största nederlagskvällen
till den ljusaste
segermorgonen

och som kan låta
en ensam trasttunga
och en spröd
blåklocka
ringa in
helgsmål
mitt i
söcknigheten.

Nils Bolander

Det här är en bra diktsamling där många av mina favoritdikter finns med. Den här boken går inte att köpa ny men man kan ha tur och hitta den på något bibliotek eller second hand affär/antikvariat. Om du vill ha ett smakprov på Nils Bolanders dikter kan du köpa går i dag i morgon som är en samling av hans dikter och som fortfarande finns i bokhandlarna.


Nils Bolanders diktböcker:
Under öppnad himmel, 1933
I stenbrottet, 1934
Psalm och svärd, 1936
Stormen och trädet, 1939
En enda fast punkt, 1943
Svaret, 1948
Valda dikter, 1952
Tom hand, 1953
Kyrkstöt, 1958
En dag av nåd, 1960 (utgiven postumt)
Nya valda dikter, 1964
Korset blommar : en antologi dikter, 1976
Dikter i urval, 1979
ändå måste jag gå: De mest älskade dikterna, 2002
i går, i dag, i morgon, 2012

Om du är intresserad av att veta mer om Nils Bolander rekommenderar jag Nils Bolander - diktare och predikant av Carl-Erik Sahlberg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar