lördag 20 april 2013

Kryddad olja : kvinnor i bibeln av Ylva Eggehorn

I den här boken skriver Ylva Eggehorn på ett personligt sätt om några av de kvinnor som vi möter i bibeln.

Hagar som utan egen förskyllan hamnade mitt i ett familjedrama och fick uppleva Guds omsorg om henne och hennes son mitt i en hopplös situation.

Sara som skämts över sin barnlöshet och hoppats tillsammans med Abraham på att de ska få en son. Så kommer budet om att Sara ska få en son när allt mänskligt hopp är ute och Sara ler när hon hör det.

Rebecka som lämnade sin familj för att resa till ett annat land och gifta sig med en man hon aldrig hade sett.

Dina som blev våldtagen och för vars skull hennes bröder utförde en fruktansvärd hämnd.

Hanna som äntligen får en som efter många års barnlöshet och visar sin omsorg om honom bl.a. genom att göra en ny mantel till honom varje år.

Höga visans brud som älskar brudgummen.

Jesu mor, Maria,

Elisabeth som blev mamma till Jesu kusin Johannes döparen.

kvinnan vid Sykars brunn som fick sitt liv ställt på ända när hon mötte Jesus.

Maria från Magdala som blivit befriad från sju demoner och följde Jesus till slutet.

den kanaaneiska kvinnan som nöjer sig med smulorna.

Marta och Maria: Maria som älskade Jesus och visade det på ett översvallande sätt.

Lydia en av de första kristna.

Jag tycker om den här boken och det personliga sätt som Ylva berättar om dessa olika personer på hon har levt sig in i deras berättelser och återberättar dem här tillsammans med sina egna reflektioner. Jag tycker det var intressant och det satte igång mina egna tankar. En korsfäst Gud av Hans Johansson är skriven på ett liknande sätt. Den rekommenderar jag också varmt.

Den här gången lyssnade jag på den här boken inläst av Ylva Eggehorn. Man kan köpa den inbunden på bokus och adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar