onsdag 10 juli 2013

Mitt perfekta liv av Magdalena Graaf

Det här är Magdalena Graafs andra bok. Den  första "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" handlar om
hennes väg ur ett destruktivt förhållande. Det här är en helt annan sorts bok. Först och främst så är titeln ironisk. Magdalena tror inte att hon har det perfekta livet.

"Det finns inga perfekta liv och det har tagit mig år att förstå det. Jag kan inte baka cupcakes, jag hatar att leka i sandlådan, mina barn driver mig till vansinne, jag har komplex och är osäker. Men vet du vad? Jag gör mitt bästa.
   Mitt perfekta liv är en arselspark till alla rosaglittriga Facebookuppdateringar. En räddande boj till alla som känner sig misslyckade. Du är inte ensam, jag känner mig minst lika misslyckad som du!" s9

Här ger Magdalena korta inblickar i sitt liv. Hjärnblödningen, Filip, livet med barnen, utlandsarbetet m.m. Det är en ganska kort bok med en hel del bilder så den går snabbt att läsa.

Jag är lite kluven till den här boken. På många sätt framstår Magdalena som en klok kvinna med en hel  livsvisdom, men några episoder som hon skriver om är bara pinsamma t.ex. när hon mycket full slänger sig naken på locket till en pool. Jag antar att hon vill visa att hon är mänskilg, men det känns som att när man kommit ur ungdomsåren bör ha vuxit upp så mycket att det inte längre känns lockande att bli stupfull. 

Det är som sagt en lättläst och kort bok med en hel del bilder. Magdalena skriver självklar inte om allt som händer i hennes liv med barnen och hennes ex, men det hon skriver om känns ärligt och hon visar inte upp någon finputsad fasad. Det tycker jag är trevligt och modigt.

Jag blev glatt överraskad när jag upptäckte att jag redan nu kunde låna den till min ipad mini från elib. Man kan även köpa den både som ebok och inbunden bok från bokus eller adlibris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar