onsdag 21 augusti 2013

Min morbror trollkarlen av C. S. Lewis

Det här är den kronologiskt sett första boken i serien om landet Narnia (den publicerades näst sist av dem) och här får vi vara med när landet Narnia skapas.

Digorys mamma är sjuk och han har råkat höra doktorn säga att hon kommer att dö. De har flyttat hem till Digorys moster Letty och hennes bror, hans morbror. Morbror Andrew är en underlig man och moster Letty ser till att han inte får en chans att komma nära Digory. Men så en regnig dag bestämmer sig Digory och Polly, Digorys vän som bor granne med honom, för att utforska vinden och kanske hitta en väg till det obebodda huset på hörnet. Det går dock så illa att de istället hamnar rakt i Morbror Andrews rum.

Morbror Andrew lurar Polly att prova en av de ringar som han har gjort och när Polly försvinner tvingas Digory följa efter henne. De kommer till en annan värld,en döende värld. Där råkar de rädda en mycket ond drottning och ta med henne till vår värld. Digory och Polly försöker att ställa allt tillrätta genom att ta med sig drottningen tillbaka till sin egen värld, men de hamnar istället i en värld som precis är på väg att födas.

Jag läste böckerna om Narnia otaliga gånger under min uppväxt. De var absolut bland mina favoriter. Alla dessa omläsningar har gjort att jag fortfarande kommer ihåg den och jag tycker fortfarande mycket om den.

Jag har den här boken i min bokhylla sedan länge. Om man köpa den så finns den på engelska på adlibris och bokus. På bokus finns den även som ebok. Den svenska upplagan tycks dock vara tillfälligt slut. Den borde dock inte vara alltför svår att hitta på second hand eller antikvariat.

Böckerna om Narnia:
Min morbror trollkarlen
Häxan och lejonet
Hästen och hans pojke
Caspian prins av Narnia
Kung Caspian och skeppet Gryningen
Silvertronen
Den sista striden

1 kommentar: