söndag 22 september 2013

Förvandlingar - från död till liv av Göran Skytte

Det här är Göran Skyttes tredje självbiografiska bok. Den handlar som titeln säger om förvandlingar. Göran Skytte definierar själv förvandlingar så här: "Det finns en viktig skillnad mellan begreppen förvandling och förändring.
Förvandling är sådant jag mer eller mindre kan åstadkomma av egen kraft. Jag kan gå ned tio kilo i vikt, även om jag kanske måste vända mig till en personlig tränings- och kostcoach för att få hjälp."
"Sådant är bra. Man kan förändra sitt liv, sina vanor. Och denne "man" som förändrar, det är du och jag.
Men ordet förvandling antyder att det tillkommit ytterligare en dimension. Redan ordet förvandling har en ny och större tyngd. En "förändring" kan vara stor, men en "förvandling" är ännu större. Det är skillnad i kvalitet, djup och bredd mellan begreppen förändring och förvandling." s.74

I den här boken får vi läsa om sådana förvandlingar. Göran skriver om sin egen förvandling från frälst till ofrälst, från uttalad ateist till kristen talare i kyrkor från vitt skilda samfund. Han berättar också om sitt stroke och vägen tillbaka efter det och hans upplevelse av frid även mitt i den situationen.

Här får vi läsa om fängelsekunden som fått sitt liv förvandlat och blivit pastor. Kvinnan i Finland som av misstag råkar hamna på ett av Görans möten och blir frälst bl.a. Dessa och fler möten med människor som fått sina liv förvandlade när de mötte Jesus får vi höra om i den här boken.

Dessutom reflekterar Göran en hel del över vissa kristna ord som frälst. Vad innebär det att vara frälst egentligen? och varför står det så lite om tillit i bibeln? Dessa frågor söker Göran efter svaret på.

Den här boken var intressant.

Du kan köpa boken från adlibris, bokus eller cdon.

Göran Skyttes självbiografiska böcker:
Omvänd
På väg
Förvandlingar - från död till liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar