tisdag 31 december 2013

Tempelriddaren av Jan Guillou

Det här är den andra delen i Jan Guillous serie om Arn Magnusson. Arn befinner sig i det heliga landet för att utföra sin tjugoåriga botgöring som tempelriddare. Samtidigt spärras den gravida Cecilia in i Riseberga kloster för sin tjugoåriga botgöring. Tjugo år verkar som en hel evighet för en 17-åring och det blir en svår tillvaro för både Arn och Cecilia.

Arn är tack vare sin uppväxt i kloster, där han även hade den före detta tempelriddaren Fader Guilbert till lärare, väl förberedd inför sitt liv som tempelriddare. Han stiger i graderna och blir borgherre i Gaza. Arn de Gothia som han kallas har lärt sig arabiska och respekterar de som bor runt hans borg även de som inte delar hans tro. Under Arns första tid i landet styrs både hans orden och hela Jerusalem av gudfruktiga och visa människor som Arn respekterar. Tempelriddarna står för säkerhet och rättvisa och de som är hederliga har ingenting att frukta från dem.

Cecilia har trots att hon hamnat i kloster det mycket svårare än Arn. Hon har hamnat på ett kloster bland fiender. De andra är Svear och själv är hon Göte. När kriget rasar utanför klostrets murar påverkar det även livet för henne innan för murarna och hon får utstå både isolering i en kall cell och piskrapp. Hon tror ibland att de kommer att plåga livet ur henne. Men så får hon en vän innanför murarna när Cecilia Blanka som är blivande kung Knuts trolovade också kommer dit. Att ha en vän gör stor skillnad även om livet egentligen inte blir lättare. De blir vänner för livet och Cecilia håller fast vid den vänskapen även när hon blir drottning. Detta bidrar antagligen till att rädda Cecilias liv. 

Allt eftersom tillvaron bli bättre för Cecilia blir den sämre för Arn. De styrande i Jerusalem byts ut och tillslut styrs staden av män som verkligen inte är gudfruktiga och som Arn inte alls kan respektera.  De blir anfallna av Salladins arméer och Arn börjar misströsta om att överleva sin botgörings period.

Jag tycker inte lika mycket om den här boken som jag tycker om den första delen i serien, men den är bra.

Den här serien består av böckerna:
Vägen till Jerusalem
Tempelriddaren
Riket vid vägens slut
Arvet efter Arn

Andra böcker som jag läst av Jan Guillou:
Brobyggarna
Dandy
Mellan rött och svart
Att inte vilja se
Blå stjärnan
Äkta amerikanska jeans
1968
De som dödar drömmar sover aldrig

Den här boken har jag i min bokhylla, men den här gången lyssnade jag på den på danska. (Det är ett bra sätt att öva sin danska hörförståelse.) Man kan låna den som bok eller ljudbok från elib. Man kan även köpa den som inbunden (cdon, bokus, adlibris), pocket (bokus, adlibris, cdon), ljudbok (cdon, bokus) eller ebok (cdon, bokus, adlibris).

1 kommentar:

  1. Det var ett bra tag sedan jag läste denna serie, men jag kommer fortfarande ihåg hur bra jag tyckte att böckerna var!

    SvaraRadera