torsdag 3 april 2014

Route 66 och den amerikanska drömmen av Peter Kadhammar

Det har gått ca fem år sedan den ekonomiska krisen som drabbade USA och världen 2008 när Peter Kadhammar reser längs med den klassiska Route 66. Han reser samma väg som familjen Joad i John Steinbecks roman Vredens druvor från Oklahoma till Kalifornien. På vägen reser han igenom sömniga samhällen och pratar med människor han träffar på vägen.

Det är en intressant bild av dagens USA som målas upp. Människorna han möter är förvånansvärt öppna även med privata detaljer t.ex. sin ekonomi. Detta gör boken läsvärd eftersom det är de personliga mötena och levnadsödena som gör den här boken levande. Jag slås av att ingen av de människor som Peter pratat med tycks vara bitter trots att de avskedats med några timmars varsel på mycket lösa grunder för att arbetsgivaren inte haft råd att ha dem kvar eller vill slippa betala ut framtida pension eller ta kostnader för t.ex. dåliga knän. Folk verkar bara resonera att jag ska ha en bra attityd och jag kommer att hitta ett nytt jobb. Det är tufft nu men om jag vill och anstränger mig så kommer det att bli bra igen. Tyvärr tror jag inte att den här inställningen kommer att hjälpa hela vägen. Det är klart att det är bra att ha en bra attityd och vilja kämpa, men ibland måste man kanske kunna lyfta blicken från det individuella och se och försöka göra något åt systemfel i samhället.

Peter ger en bild av ett samhälle där alla, utom de allra rikaste fått det sämre. De som var högre medelklass tar nu arbetarjobb och arbetarna ta lågt betalda ströjobb och för dem längst ner på samhällsstegen finns det inga jobb alls kvar att ta. Vi möter ett samhälle i kris. Där tron på den amerikanska drömmen börjar svikta.

Jag tycker att jämförelsen med 30-talskrisen som skildras i Steinbecks Vredens druvor var intressant och gav en extra dimension till boken.

Det här var en trevligt skriven bok. Lättläst och intressant.

Jag lånade den här boken till min läsplatta från elib. Man kan köpa den här boken som ebok (bokus, cdon, adlibris) eller pocket (cdon, adlibris, bokus)

Andra böcker om USAs samhälle:
Amerikansk höst av Kent Werne
Dagbok från USA av Karl-Henrik Pettersson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar