måndag 13 april 2015

En mördarkatts dagbok av Anne Fine

Det här är en lättläst barnbok med lite text och många bilder. Den handlar om katten Tuffy. Han är verkligen en mördarkatt till sin unga mattes stora förtvivlan. Det börjar på måndagen med att han tar en fågel.

"Okej, okej. Så skjut mej. Jag dödade fågeln. Hallå, jag är en katt. Det är mer eller mindre mitt jobb att krypa omkring i trädgården och jaga gulliga små pippifåglar som knappt klarar av att flyga från den ena häcken till den andra. Så vad skulle jag göra när en av de där stackars duniga små fjäderbollarna i princip kastade sig in i munnen på mig? Jag menar, den landade praktiskt taget på min tass. Jag kunde ha gjort mig illa." s.3

På tisdagen har hans matte Ellie högtidlig begravning för fågeln och på onsdagen kommer Tuffy hem med en död mus. Ellie blir mer och mer förtvivlad och försöker tala sin katt tillrätta. "Åh, Tuffy! Det är andra gången den här veckan. Jag står inte ut. Jag vet att du är en katt, och att det ligger i din natur och så. Men snälla för min skull, sluta." s.9

På torsdagen kommer Tuffy hem med grannens kanin, Stampe. Han är nästan lika stor som Tuffy och stendöd. Nu är måttet rågat för familjen och dessutom har de ingen större lust med att grannfamiljen ska få veta att deras katt dödat deras älskade husdjur. Hur ska de lösa detta och hur ska de lyckas få Tuffy att lugna ned sig?

Den här boken var rolig och lite spännande. Jag har ännu inte läst den högt för min klass, men många av mina kollegor har gjort det och rekommenderar den som högläsningsbok.

Andra böcker av Anne Fine:
Mördarkattens återkomst
Mördarkattens hämnd

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar