söndag 3 maj 2015

Klassrumsbibliotek

Jag är lärare och jag håller på att bygga upp mitt klassrumsbibliotek på det långsamma sättet genom att leta på olika secondhandbutiker efter bra barnböcker. Jag köper böckerna för mina egna pengar både på grund av att jag inte har någon kassa att köpa böcker för på jobbet och för att jag vill kunna ta med mig böckerna när jag byter klass eller skola. Eftersom jag köper böckerna för mina egna pengar kan de inte kosta allt för mycket styck och i vilket fall så är jakten på bra böcker halva nöjet. Det är kul att efter en runda på secondhandbutiker och loppis kunna ta med sig en eller två böcker till jobbet och presentera för klassen. Nu har jag även börjat få förslag på eleverna på böcker att köpa.
- Om du hittar den här så kan du väl köpa den, sa en av mina elever och pekade på Bli sams av Helena Bross.
Det lovade jag att jag skulle göra (Jag köper alla böcker jag hittar av henne.), men jag varnade också för att jag inte kunde garantera att jag skulle hitta just den boken. Tröstade honom dock med att vi går till biblioteket varje vecka och att den finns där.

I klassrumsbiblioteket finns nu några faktaböcker mest om djur, insekter och träd, ganska många lättlästa böcker, några bilderböcker och några riktiga kapitelböcker en del serietidningar. Än så länge är det dock inte fler böcker än vad som lätt får plats på en av hyllorna i bokhyllan. Jag hoppas att detta kommer att ändras i framtiden :-)

Jag har inte läst alla böckerna jag köpt till klassrumsbiblioteket och jag har inte skrivit om alla böcker läst, men här kommer jag att lägga upp länkar till de böcker som jag både har läst och skrivit om.

Böcker i klassrumsbiblioteket som jag skrivit om:

Ingelin Angerborn
Kaninkatastrofen

Christina Björk & Lena Andersson
Linnea i målarens trädgård

Helena Bross
Klass 1b

Roald Dahl
Kalle och Chokladfabriken

Anne Fine
En mördarkattsdagbok

Pia Hagmar
Dödens hus

Lin Hallberg
Alla älskar Sigge
April, april Sigge
Simma lugnt Sigge
Det spökar Sigge
Teddy och hans vänner
Teddy i trubbel
Natten då Sigge föddes

Dan Höjer
Cirkusdeckarna och medeltidsmysteriet

Daisy Meadows
Sandra sjöhästälvan

Anna Jansson
Riddarnas kamp

Jeff Kinney
Gregs bravader
Den bistra sanningen
Femte hjulet

Jo Salmson
Tam tiggarpojken
Tams svåra prov
Tam i drakarnas stad
Tam och drakupproret

De stulna barnen
Fly Sol, fly

Kungen kommer!

Martin Widmark

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar