måndag 29 juni 2015

Rakt i plurret, Lotta! av Merri Vik

Det här bok nr 36 om Lotta. Lotta och Giggi har nu hunnit gå ut gymnasiet och hela livet ligger framför dem. Giggi har kommit in på läkarlinjen på Karolinska sjukhuset och Lotta ska flytta in hos sin syster Malin som tidigare delat lägenheten med deras andra syster Gerd. Lotta har fått jobb som vårdbiträde på Det sjukhus där Malin arbetar. Hon ska samla erfarenheter inför sitt framtida arbete som skribent/journalist har hon tänkt sig. Hennes flytt blir försenad eftersom hon får röda hund, men så kommer hon till Stockholm glad i hågen och redo att göra sitt bästa för att stå ut med Malins odräglige pojkvän, Håkan.

Det kan inte förnekas att Lotta råkar ut för diverse missöden särskilt när Håkan är med... Bland annat råkar hon ramla i dammen på Skansen. Malin har sedan ett tag tillbaka börjat se sidor hos Håkan som hon inte tycker om och hans attityd mot Lotta gör ingenting bättre och de tar en paus från varandra.

Lotta finner sig tillrätta på sitt nya jobb som vårdbiträde där hon får jobba hårt och lär sig en hel del om den mänskliga naturen. Men vad vill hon egentligen göra resten av sitt liv.

Ibland framstår Lotta som något beskäftig. Jag håller i och för sig med henne om rökning, men varför är hon så emot allt det som är modernt bland ungdomar i hennes egen ålder? 

"Boutiquen var inte bara full av kläder, rasslande kedjor, jättestora affischer och grinande avgudabilder, den var proppfull av ungdomar också. Som provade den ena underliga grejen efter den andra medan de idogt malde på ett tuggummi." S.60
   "Hörde jag rätt? Först stod jag mållös, sedan kom jag ihåg att jag faktiskt hört att en del tjejer drar på sig jeansen liggande, för att kunna ta så tajta som möjligt. Men jag hade aldrig tagit det på allvar. Nu gick jag fram och tittade bakom spegeln. 
  Det var sant! Hon som låg där kämpade och vred sig för att få på ett par brallor, som vem som helst kunde se aldrig skulle gå på henne." S.61

"Jag har inte börjat röka - har inte haft den minsta längtan. Inte heller mina syskon eller Giggi. Vi är således ruskigt exemplariska på den punkten. Men jag har en syssling som röker så fort hon vaknar och låter som en gammal skrovlig gubbe, innan hon hunnit klara rösten på morgonen. Hon är utled på sig själv för detta rökande. Utled på att ha gula fingertoppar, utled på att veta att hyn blir grå och att underhudsfettet i ansiktet långsamt försvinner, så att hon om tjugo, trettio år är skrynklig som ett gammalt russin. S 85

Jag tycker riktigt bra om den här Lotta-boken. Annars är jag inte så förtjust i de flesta av de sena Lotta-böckerna.

1. Det är Lotta, förstås!
2. Ja, se Lotta!
3. Lotta är sig lik
4. Skärp dig, Lotta!
5. Lotta slår till
6. Fara på taket, Lotta!
7. Vilken skiva, Lotta!
8. Skriv upp det, Lotta!
9. Rena snurren, Lotta!
10. Se dig  för, Lotta!
11. Bra gissat, Lotta!
12. Platt fall, Lotta!
13. Rena mörkret, Lotta!
14. Hejda dig, Lotta!
15. Full fart, Lotta!
16. Arma Lotta!
17. Vilken fullträff, Lotta!
18. Håll masken, Lotta!
19. Lotta i topp
20. Var glad. Lotta!
21. Vilken vals, Lotta!
22. Festligt, Lotta!
23. Vilken tur, Lotta!
24. Alla tiders Lotta
25. Rena karusellen, Lotta!
26. Ge aldrig upp, Lotta!
27. Mitt i prick, Lotta!
28. Lotta går till sjöss
29.Det spökar, Lotta!
30. Lotta går till väders
31. Heja Lotta!
32. Toppen, Lotta!
33. Fyndigt, Lotta!
34. Full rulle, Lotta!
35. Rena cirkusen, Lotta!
36. Rakt i plurret, Lotta!
45. Det ordnar sig, Lotta

På Marikas bokdagbok kan du läsa mer om Lotta-böckerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar