onsdag 23 september 2015

Cirkusdeckarna och medeltidsmysteriet av Dan Höjer

Den här boken är den första boken jag läst om cirkusdeckarna. Jag läste den eftersom jag köpt den till mitt klassrumsbibliotek och jag tycker att det är en bra idé att läsa igenom så många som möjligt av böckerna vi har där eftersom det gör det lättare att rekommendera och prata om böckerna.

Kaspar och Katinka befinner sig i Visby tillsammans med cirkusen under den årliga medeltidsveckan. De ska uppträda med sina akrobatkonster och redan sin första dag får de en chans att göra intryck på Visby genom att rädda en katt. Senare samma dag uppträder de på ett museum och får hålla i en nyfunnen gammal och mycket dyrbar nyckel. Kaspar är den sista som håller i den innan han återlämnar den till en vakt och när nyckeln i montern senare visar sig vara en förfalskning så är det Kaspar som blir misstänk och förhörd av polisen.

Museichefen är övertygad om att det är någon från cirkusen som stulit nyckeln men det vägrar Kaspar och Katinka att tro. De är fast beslutna att ta reda på vem det egentligen var som stal nyckeln. De börjar genast sina spaningar och snart är de indragna i en jakt på en underlig munk som verkar vara inblandad, men vem är han och är det verkligen han som har stulit nyckeln.

Den här boken var ganska spännande men också så otrolig att den var lite av en blandning mellan fantasy och deckare.

Andra böcker av Dan Höjer
Cirkusdeckarna och månstensmysteriet

Man kan köpa den här boken från adlibris, bokus eller cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar