torsdag 21 juli 2016

Ture Sventon i varuhuset av Åke Holmberg

När jag var lite gick Ture Sventon som julkalender och det gjorde att jag sedan läste flera av böckerna. Den här boken om hade jag dock aldrig läst tidigare. Det är den näst sista boken om Ture Sventon och i de senare böckerna pratas det inte längre om Temlor, pitoler eller den flygande mattan och det tycker jag faktiskt är synd. Det gjorde Ture Sventon lite unik och ökade charmen med böckerna för mig.

Varuhuset City drabbas av upprepade stölder. Någon går in och stjäl juveler, klockor och choklad. Sedan står vederbörande bara lugnt och tittar på nattvakten och dennes hund innan han försvinner spårlöst. Inte ens vakthunden kan få minsta spår av tjuven. När detta har upprepats ett par gånger vänder den förtvivlade varuhuschefen sig till privatdetektiv Ture Sventon.

Ture Sventon drar genast paralleller till ett annat uppmärksammat brott just då. Proffesor Nickel (förövrigt bror till varuhuschefen) har fått sin senaste uppfinning P3X stulen. P3X är en vätska som tar bort all lukt. Precis vad man behöver om man ska lura varuhusets vakthund. Efter intensiva spaningar så har Ture Sventon hittat skurken. Det är bara ett problem, skurken har vattentäta alibin varenda kvää som det har var stölder i varuhuset. Kan Ture Sventon ha tagit fel?

Jag har hört talas om appen Bibblix och bestämde mig för att prova den. Eftersom jag har lånekort i sju kommuner varav en är Stockholm så kunde jag använda appen fullt ut. Jag är inte jätteimponerad av appen som är en blandning av boktips i olika kategorier och möjlighet att direkt låna hem böcker till plattan. Konstigt nog finns inte alla de böcker som faktiskt går att låna som eböcker på bibliotekets vanliga hemsida att låna som eböcker i den här appen och utbudet är lite tunt, men jag hittade den här boken i alla fall. Det är lite intressant att läsa boktipsen i de olika generna för det ger en viss överblick över vilka böcker som finns, men många av dem går inte att låna i appen utan för att låna dem måste man ändå ta sig till ett bibliotek.

Man kan bara köpa den här boken ny som ebok (bokus, cdon, adlibris).

Andra böcker av Åke Holmberg:
Ture Sventon i Paris
Ture Sventon i London

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar