torsdag 7 juli 2016

Visst är det härligt att vara svensk av Rickard Fuchs

Det här är ännu en av de många böcker av Rickard Fuchs som jag hittade när jag rensade i min bokhylla. På baksidan står det: "Den skojigaste och mest träffande bok som någonsin skrivits om oss svenskar och om svenska företeelser. Här begås lustmord på bland annat IKEA, Sveriges Television och våra politiker, som det är gott virke i - åtminstone i den övre delen.
   Här drivs hejdlöst med vårt förhållande till spriten, pengar, avundsjukan, säkerheten, status och vår ständiga längtan att vara som alla andra.
   Här finns också kapitel om julfirande och mycket annat. Vi känner alla igen oss i denna skrattfyllda bok. Visst är det härligt att vara svensk!"

Den inledningen är en bra genomgång av vilka olika teman som tas upp i den här boken. Det börjar med Jante-lagen och något som enligt författaren bara en svensk skulle kunna säga. "Jodå, visst var det tur att jag vann världsmästerskapen på 10 000 meter löpning, det berodde på att jag av en slump råkade springa fortare än alla andra och det var ren tur. Vadå? Jo, jag har tränat arton timmar om dagen i åtta år, men det tror jag inte har något med det hela att göra. Att jag vann var ren tur." s.9 I Sverige tycker vi om att höra att folks framgångar bygger på tur och inte på att de ansträngt sig mer på något sätt. "Det är väldigt vad det har gått bra för dig, du måste ha en väldig tur." Ja, det har jag verkligen. Och ju hårdare jag arbetar desto mer tur har jag." s.11

Det står även om en av de svenskaste företeelser som finns, IKEA. "När man väl har fått hem sina möbler från IKEA, så ska man montera ihop dem . Det är grundstommen i IKEA:s filosofi, att kunden själv sätter ihop möblerna han köpt. Det är i hemmets lugna vrå som de yttersta gränserna för mänskligt tålamod testas. Det är nu den mänskliga karaktären, den mänskliga själen, och även den mänskliga kroppen sätts på sitt hårdaste prov. Människor som bestigit Himalaya utan syrgas säger att det var en barnlek jämfört med att sätta ihop kösbyrån VANSINNIG. Stora, starka och hårda legosoldater gråter som barn efter att hållit på ett tag med bokhyllan OMÖJLIG. Ingen går omärkt ur striden med ett lass omonterade IKEA-möbler. Man skriker och svär över att det finns sju skruvar till åtta hål och hålen är för stora." s.177

Av alla de böcker jag hitintills läst av Rickard Fuchs under min bokhylleresningskampanj så är den här den sämsta. Jag tyckte verkligen inte att den var rolig och den hade heller ingen större igenkänningsfaktor hos mig. De citat jag valt ut är bland de roligaste i boken och jag tyckte inte att de heller var särskilt kul. Den här boken blir mycket lätt att göra sig av med och jag kommer inte att sakna den.

Andra böcker av Rickard Fuchs:
Doktorn slår runt
Glädjedoktorn
Krya på er
Plåster på såren
Receptfritt
Släkt
Säg aah...
Visst kan ni flyga!
Visst är det jul igen!
Visst är ni sjuk!
Återbesök

Andra böcker med liknande tema:
Typiskt svenskt! - Din handbok till svennelivet av Anders Westerberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar