söndag 14 augusti 2016

Jag var precis som du av Negra Efendic

Den här  boken snubblade jag över när jag letade efter något nytt att läsa bland mitt biblioteks e-böcker. Den handlar om Negra, som var barn under inbördeskriget i Jugoslavien, och hennes familj.

I bokens början får vi läsa om familjens liv i Jugoslavien innan kriget och det obegripliga krigsutbrottet. Spänningarna som långsamt byggs upp är ingenting som man tror kommer leda till krig. Deras lugna tillvaro i byn byts i kaos och innan de vet ordet av så tvingas de lämna allt och fly. Eftersom familjen dessutom splittras så vet de inte ens var de har varandra eller om alla klarat sig ut med livet i behåll. Som flyktingar i sitt eget land är de helt utblottade och varje dag är en kamp så får de höra talas om att Sverige tar emot flyktingar och bestämmer sig för att fly dit.

Så kommer hela familjen till Sverige. Det är en ganska obegriplig tid som följer på olika flyktingförläggningar och rasistiska påhopp är inte ovanliga. Det är inte lätt att vänja sig vid ett helt nytt land och nya seder och regler. Dessutom känner de ingen, kan inte språket. Men det gör inte så mycket. De ska ju ändå inte stanna. Så fort det lugnat ned sig hemma i Jugoslavien så ska de flytta tillbaka och återuppta sina liv, vistelsen i Sverige är bara ett mellanspel. Nu blir det inte riktigt så. Efter ett tag visar det sig att det inte är möjligt för familjen att återvända. De flyttar till Huskvarna. Negra och hennes bror börjar skolan och möter allt för mycket av främlingsfientlighet, men lär sig språket och finner sig till rätta i det svenska samhället, vilket blir svårare för föräldrarna.

Den tredje delen av boken handlar om Negra som vuxen och färdig journalist, hon återvänder till skolan i Huskvarna för att ta reda på hur rasismen kunde få växa så på skolan utan att någon gjorde något. Det hon finner förvånar henne, lärare, rektorer och föräldrar gjorde vad de kunde för att sätta stopp för hatet och trakaserierna.

Jag tyckte att det var intressant att läsa den här boken av många anledningar. Jag kommer själv ihåg den här flyktingvågen eftersom den för mig medförde nya klasskamrater. Däremot kommer jag inte ihåg hat mot flyktingar, men då var jag ännu så ung att jag inte följde med i nyheter. Parallellerna som hon drar till dagens stora flyktingvåg och medföljande flyktingkris och främlingsfientlighet är intressant även om jag tyckte att den tredje delen av boken var den som var segast att läsa. Det var mycket intressant att läsa om hur hon upplevde det att komma hit som flykting, flyktingförläggningarna och flyktingmotagandet.

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, cdon).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar