söndag 16 oktober 2016

En helt annan sång av Ylva Eggehorn

Hela titeln på den här boken är En helt annan sång - livstycken för vuxna kvinnor. I förordet skriver Ylva:
   "Det finns sagor och berättelser, legender och noveller jag läste som barn och sen inte kunde närma mig igen förrän det hade gått trettio eller fyrtio år.
   Varför?
   Kanske för att de var så sanna.
   En del av dem gjorde ont. Andra överväldigade mig med sin visdom och skönhet. De gjorde verkligheten verkligare och fantasin ännu mer fantastisk.
   Efteråt har jag insett att de faktiskt hjälpte mig att leva." s 7
Iden här boken återvänder Ylva till såna berättelser som hjälpte henne att leva och läser dem igen och talar om vad de lärt henne.

Här får vi möta Tummelisa och Ylva skriver:
   "Förr eller senare möter man Nyttans krav och Mörkrets frieri. Säkerligen har vi det också inom oss, dragningen till prestation å ena sidan och uppgivenhet å andra sidan. Annars skulle vi inte låta oss tas hand av Åkerråttan och Mullvaden.
   Men jag har förstått att det finns en störtad svala nära mig, där det ser ut som om bara mörker och död råder. Den svalan hör till mitt liv. Den är min längtan efter att få blomma ut, komma till min rätt, att få växa och leva i ljuset. Och jag kan välja att ge den näring. Den kan växa sig stark igen.
   Jag behöver inte gifta mig med mörkret." s. 28 - 29

Ur kapitlet Kejsarens näktergal: "Sången kommer. Vänta på den så som man väntar det oväntade - men försök inte konstruera den, tysta den inte med ditt behov av att kontrollera den, godta aldrig några kopior av den." s.111

Det jag gillade bäst med den här boken var de kapitel där Ylva skriver om Selma Lagerlöfs berättelser och vad de lärt henne. Jag har inte läst H.C. Andersen i någon större utsträckning och jag läste honom absolut inte som barn, men jag har läst mig igenom i stort sätt alla Selma Lagerlöfs böcker, även om jag gjorde det som 16-åring inte som åtta-åring som Ylva. Hennes böcker och texter har betytt mycket för mig precis som för Ylva och det var intressant att läsa om vad några av de texterna betydde för henne.

Jag blev aldrig särskilt förtjust i den här boken. Jag har lite svårt att hitta in i den och även om vissa kapitel är ganska bra så är andra, som "mosters sommarliv", bara konstiga. Jag köpte mitt exemplar av boken på myrorna och jag kommer att ge tillbaks den dit för det här är inget jag kommer att läsa om.

Andra böcker av Ylva Eggehorn:
Kryddad Olja

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, bokus, cdon) eller ebok (bokus, cdon, adlibris).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar