fredag 23 december 2016

Emil i Lönneberga av Astrid Lindgren

Det här är den första boken om Emil i Lönneberga. I den här boken får vi läsa om när det skulle vara stort kalas i Katthult och folk kom farande för att vara med. Tyvärr blir Anton, Emils pappa, avbruten när han ska hissa flaggan  och Emil får ett av sina infall. Han hissar upp sin lillasyster Ida i flaggstången för hon vill så gärna se Mariannelund. Tyvärr blir de vuxna inte lika glada över att Emil hjälper sin lillasyster med det och Emil hamnar i Snickarboa, men dagen slutar inte med det.

Här får vi även läsa om hur Emil fastnar med huvudet i soppskålen. Emils pappa vägrar att slå sönder skålen som kostat fyra kronor. Istället blir det ett besök hos doktorn. Det blir inte det sista besöket hos doktorn den dagen och ändå slutar inte historien på det sätt som Emils pappa hade hoppats.

Alfred, drängen i Katthult och Emils bästa vän, åker i väg till Hultsfred för att öva till soldat. Efter en månad åker mamma, pappa och Ida för att besöka honom, men Emil och Ida får inte följa med. Då tar Emil saken i egna hände och rider till Marknaden i Hultsfred på deras gamla märr. Men det är inte så lätt att hitta folk på marknaden i Hultsfred och dagen blir inte som någon av dem hade tänkt sig.

Den här gången lyssnade jag på den här boken som ljudbok inläst av Astrid Lindgren själv. Jag är uppvuxen med Astrid Lindgrens berättelser, lästa av henne själv, på kassett och tycker att det tillför något till texten att höra Astrid själv läsa den. Det här var inte första gången jag läste de här berättelserna och de var som jag minns dem utom en sak. Jag kom inte ihåg att Emil var så ung som fem år. Det förvånade mig. Jag tycker om Emil han gör hyss, men inte av elakhet för det mesta blir det bara så och när det gäller visar han att han både är modig och har ett hjärta av guld.

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris, Bokus, cdon) eller ebok (Bokus, cdon, adlibris).

Andra böcker som jag har recenserat av Astrid Lindgren:
Nya hyss av Emil i Lönneberga
Än lever Emil i Lönneberga
Alla vi barn i Bullerbyn
Mio min Mio
Mästerdetektiven Blomkvist
Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt
Kalle Blomkvist och Rasmus
Vi på Saltkråkan
Krigsdagböcker 1939 - 1945

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar