söndag 19 november 2017

Barbapapa och arken av Annette Tison och Talus Taylor

Det här är en av många böcker i serien om Barbapapa. Barbafamiljen är på utflykt vid en sjö och har det jättetrevligt och mysigt. Alla roar sig på sitt sätt. De bestämmer sig för att ta en lite båttur ner för floden och då möts de av massor av djur som inte alls mår bra. De har drabbats av utsläpp från fabriker och andra föroreningar. Eftersom barbafamiljen älskar djur tar de med sig djuren hem. De sköter om dem och botar dem.

Då börjar fler och fler djur ta sin tillflykt till barbafamiljen. Djur flyr dit för att komma undan jägare. Barbafamiljen tar sig an djuren och skrämmer bort alla jägarna. Det kommer fler och fler djur till Barbapapas djurpark eftersom det är det enda ställe på vilket de kan känna sig trygga. Tillslut är Barbapapas djurpark en grön oas i en grå värld fylld med avgaser. Eftersom de inte kan stänga ute avgaserna bestämmer sig familjen för att ta med sig alla djuren till en grön planet de hittat.

När de åkt i väg ångrar sig människorna. De saknar djuren och naturen. De bestämmer sig därför för att göra rent och fint överallt och aldrig jaga mer. När Barbafamiljen ser att Jorden är grön och fin igen återvänder de tillsammans med alla djuren.

Mina elever älskar böckerna om Barbapapa. Jag tror att det bland annat beror på att de faktiskt kan läsa dem själva. Jag är inte lika förtjust. Några tycker jag är helt okey andra är bara fåniga. Den här tycker jag hör till de fåniga.

Andra böcker om Barbapapa:
Barbapapa
Barbapapas skola
Barbapapas träd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar