onsdag 10 januari 2018

Mulle Meck berättar om bilar av George Johansson

Det här är en av många böcker om Mulle Meck. Precis som böckerna om Halvan är det både fakta och saga, men jag tycker att den här boken är mer fakta än saga. Egentligen kan man säga att första och sista sidan ramar in faktaberättelsen. Där presenterar Mulle Meck sig själv och sedan är det han som berättar om bilar genom tiderna för oss.

I den här boken får den som vill veta bilarnas historia massor av information. Vi börjar innan bilarna uppfunnits med att han berättar om hur det var innan. Då hästar, oxar och åsnor drog kärror av olika slag. Tyvärr blir ju alla djur, precis som människor, trötta, törstiga och hungriga efter ett tag och inte kunde de springa så fort heller. Därför var det många människor som gärna skulle vilja bygga ett landgående fordon som  inte blev trött. Idérna var många, men först 1769 byggdes en "bil" som gick på ånga. I slutet av 1800-talet kom biltillverkningen igång på allvar.

Här får vi lära oss hur en bilmotor ser ut och fungerar i stora drag och sedan följa utvecklingen av bilarna från T-forden till våra dagar. Jag tycker att den är intressant och för ett bilintresserat barn kan jag tänka mig att den är toppen.

Mina elever lyssnade på den här boken och tyckte att en del detaljer var intressanta, som att det inte fanns några bromsar på den första bilen, men det här är inte en bok som särskilt många av dem valt att titta i på egen hand. Jag tycker att den var intressant, jag lärde mig saker som jag inte visste tidigare. Har man ett bilintresserat barn som gillar fakta så är det här ett boktips.

Man kan köpa den här boken som inbunden (adlibris) eller ebok (bokus, cdon, adlibris).

Halvan-böcker av Arne Norlin:
Andra böcker om Halvan:
Här kommer ambulansen
Här kommer bärgningsbilen
Här kommer flygplanet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar