söndag 22 april 2018

Lördagsmysteriet av Sivar Ahlrud

Det här en av många böcker om Tvillingdeckarna. Min pappa läste de här böckerna när han var lite och sedan gick de i arv till mig och mina syskon. Jag läste jättemånga av de här böckerna under min uppväxt men sedan dess har jag inte läst någon av dem. När jag hittade denna i en bytesbod bestämde jag mig för att läsa den.

Hubert har jullov och är på väg upp från Stockholm till sina kusiner tvillingarna Klas och Göran i Vindsele. Han går på läroverket och är nybliven redaktör för skoltidningen. Helst skulle han ha stannat kvar i stan och jobbat med den, han befarar att han kommer att bli störd av tvillingarna. På vägen upp har han i alla fall lugn och ro eftersom hans mamma övertalat honom att åka i första klass vagnen. När han är en bit på väg kommer två personer från en stor tidning som heter Kvällen in i vagnen. De är på väg upp till Vindsele för att bevaka lördagsmysteriet. Tre veckor i rad har en mr Lördag stängt av strömmen i olika delar av staden under några timmar på lördagskvällen. Nu är journalisterna från Kvällen på väg upp för att rapportera om det som de tror kommer att bli fjärde nersläckta lördagen på raden. När de får se ett kuvert adresserat till Redaktör Hurbert Norlén så antar de att Hubert är en kollega.

I Vindsele blir Hubert upphämtad på motorcykel av en vän till tvillingarna och sedan körd direkt till Vindselebladets redaktion. Tvillingarna har nämligen fått extrajobb där som springpojkar. På redaktionen ska det bli ett möte mellan pressen och polisen angående mr Lördag. När journalisterna från Stockholm känner igen Hubert från tåget hamnar han också på det mötet.

Senare kommer det även ett brev från mr Lördag till redaktionen. På lördagskvällen går alla runt och är spända. Kommer mr Lördag slå till igen som han har sagt? Det gör han men den här gången passar han på att stjäla jordbrukarnas lånekassa i skydd av mörkret. Mot sin vilja finner Hubert att han befinner sig mitt i händelsernas centrum.

Det här är en mycket snäll deckarhistoria. Jag gissade direkt vem skurken var innan äventyret egentligen kommit igång och skurkarna verkar inte så farliga. Tvillingarna och inte minst Hubert är de som löser mysteriet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar